boetseren |
|
|
||||
Om een idee vast te leggen bij de creatie van een origineel beeld ,
boetseert de beeldhouwen vaak eerst een studie in klei om die later in
marmer, albast of andere steen te kappen. Hierbij kunnen oplossing in verband
met compositie en plastische problemen worden onderzocht. De beeldhouwer kan
tevens een grotere vertrouwdheid verwerven met het onderwerp, stijl, details
door het boetseren van een kleimodel. Door consequent een passende selectie, synthese
en stilering toe te passen wordt er een specifieke expressie bekomen. Dit
leidt tot het vinden van een authentieke, oorspronkelijke stijl. |
||||||
|
||||||
Bij de creatie zelf van een beeld laat de
student Beeldhouwen Steen - Beeld zich sturen door zijn potentieel aan
vaardigheden en door het aanwenden van verworven kennis van de beeldende
taal, vorm, natuur - en cultuurstudie. Eerst wordt een hoofdvorm
geboetseerd, meestal op een armatuur. Dit is een spanningsvolle vorm, met een
rond karakter die kleiner is dat het uiteindelijk beeld. Deze wordt verder uitgebouwd door er
gelijkaardige secundaire vormen aan te hangen met hetzelfde karakter. Dit
gaat zo door tot als het kleinste details zijn aangebracht. Het kleibeeld, de vorm wordt dus anders,
tegengesteld, benadert maar de vormkeuze verandert niet van aard. |
|
|||||
|
|
|
||||
|
|
|||||
|
Het
is vaak noodzakelijk om een armatuur, met kruisje (vlinders) eraan die dienen
als ankers, te maken alvorens het boetseerwerk aan te vatten. Het dient om de
klei op zijn plaats te houden in de ruimte, het beeld niet te laten inzakken
als gevolg van de zwaartekracht. |
|||||
Terug naar startpagina van deze website www.beeldhouwen.net |
Copyright : Jeroen
Humbeeck |
|||||
|