|
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
sfeertechniek |
Didactische reeksen
gemaakt door Frans Heirbaut |
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
Bij de rotatie- of sfeertechniek is
het fundamenteel dat de vormen die men maakt bollen of daarvan afgeleide
vormen zijn. De beeldhouwer maakt
eerst de hoofdvorm en deelt deze dan in een klein aantal deelvormen. En zo gaat
men steeds verder totdat elk volume zijn plaats heeft gekregen. Er worden
geen lijnen, vlakken of profielen gekapt. |
|||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
De vormen blijven verplaatsbaar en
lopen zo soepel mogelijk in elkaar over. De opbouw moet
krachtig zijn, de suggestie van het uiteindelijke beeld wordt in een vroeg
stadium bereikt. |
|
|||||||||||||||||||||
|
|
Pas op het laatst worden details
als oogleden, krollen, en dergelijke aangebracht. Het beeld wordt als het
ware scherper. De onderliggende vorm moet er nog doorheen
gevoeld kunnen worden. |
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Door op deze sculpturale wijze te
werken, heeft men reeds van in het begin een beeld ,
dat op ieder ogenblik gecontroleerd kan worden. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
Het is dit vormconcept en de
bijhorende uitvoeringspraktijk dat onderwezen worden in de opleiding
beeldhouwen, steen - beeld. |
||||||||||||||||||||||
|
Het systeem is steeds toepasbaar,
ornamentiek is daar geen uitzondering op. |
|||||||||||||||||||||
didactische reeks
gemaakt door Frans Heirbaut |
|
|||||||||||||||||||||
Het grote voordeel van de
sfeertechniek is dat het vormconcept, de manier om naar de dingen te kijken,
volledig te vertalen is naar de uitvoeringspraktijk, het boetseren of het
beeldhouwen. |
||||||||||||||||||||||
|
Bij het boetseren wordt de techniek
van het kappen gewoon omgedraaid : er wordt eerst en
kleinere grondvorm gemaakt die daarna zal uitgebouwd worden. We werken dan door
toevoeging van materiaal; steeds wordt er in sferen, volumes gedacht. |
|||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
copyright : Jeroen Humbeeck |
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
|