Beeldhouwen: steen - beeld
is een kunstambacht dat aan de Academie Antwerpen als professionele opleiding
in het avondonderwijs wordt georganiseerd. De cursus omvat boetseren,
steenhouwen en beeldhouwen. De studenten volgen 6 jaar cursus en behalen dan
het getuigschrift kunstambacht steen – beeld. Het professioneel beeldhouwen
is dan mogelijk. Steenhouwen is een oud ambacht dat vroeger door de
steenhouwergilde werd vertegenwoordigd. De Vlaamse steenhouwergilde is daar nog een overblijfsel van. De
vroegere gilde is wel haar macht verloren; het is een vertegenwoordiger van
eerder folkloristische gilde. Het
is een uitvloeisel van de
beeldhouwopleiding van de academie. Beeldhouwer
zijn wil zeggen dat men het werken met klei , tekenen, kappen controleert. De
cursus gaat over deze technieken. De beeldhouwers krijgen de raad zoveel
mogelijk te studeren en te bestuderen om hun artistieke vaardigheid te
vergroten, hun ambachtelijkheid te vergroten. Studenten moeten hun beitels en
gutsen te leren slijpen om ze scherper te krijgen. De beeldhouwers in steen –
beeld beschikken over eigenaardige beitels: die kunnen scherper of afgevlakte
tanden hebben.. Tekenen is naast boetseren iets waar houtsnijders,
beeldhouwers dagelijks mee te maken krijgen. Boetseren doet men voor men aan het kappen, het houwen gaat.
Beeldhouwers moeten niet in de houtsnijdersgilde, de gilden in het algemeen,
gaan zetelen. Ze zijn nu volledig onafhankelijk, van de houtsnijdergilde.
Beitelen en gutsen zijn de belangrijkste handelingen die beheerst moeten
zijn. Beeldhouwen en houtsnijden is een oud ambacht dart vroeger door de
houtsnijdergilde werd vertegenwoordigd. De cursussen en de opleidingen steen
– beeld werden in het onderwijs aangeboden als avondonderwijs. |
|||
|
|
|
|
|
|||
Naast boetseren in klei en was is tekenen iets waar professionele
beeldhouwers dagelijks mee te maken krijgen. Boetseren doet men voor men aan het kappen, houwen gaat. onafhankelijk,
van de houtsnijdergilde. Beitels en gutsen zijn de meest gebruikte
instrumenten die in de cursus steen-beeld gebruikt worden. Houtsnijden heeft
niet veel beoefenaars meer op professioneel niveau. Om een portret te houwen
wordt er eerst geboetseerd om het model te bekomen. Daarna begint het
eigenlijke beeldhouwen. Houten portretten, boetseren, beelden sculpteert men
in de houtsnijklas aan de academie. De houtklas omvat nog een ander luik: de
hout – meubel: de houtrestauratie.. Naast de houtklas is er ook de steenklas:
men beeldhouwt er in steen. Het verschil zit hem in het materiaal waarmee men
werkt. Het is wachten op onze nieuwe academie waarin het atelier houtsnijden
en het atelier steen ondergebracht zullen worden. Deze houtsnijdersklas
is een uitvloeisel van de
beeldhouwopleiding van de academie. De academie voor schone kunsten Antwerpen
DKO is befaamd voor zijn ateliers houtsnijden en beeldhouwen evenals voor
steen-beeld en hout- meubel. Beeldhouwer
zijn wil zeggen dat men het werken met klei , tekenen, kappen controleert. Dit
onderwijs gaat daarover. Studeren en te bestuderen om hun artistieke vaardigheid
te vergroten, hun ambachtelijkheid te vergroten, is de raad die de
beeldhouwers meekrijgen. Ook krijgen de studenten beeldhouwen de raad mee zo
goed mogelijk te hun beitels en gutsen te leren slijpen om er vlotter mee te
kunnen werken. Tekenen is naast boetseren iets waar houtsnijders,
beeldhouwers dagelijks mee te maken krijgen. Boetseren doet men voor men aan het kappen, houwen gaat. Beitelen en
gutsen zijn de belangrijkste handelingen die een snijder, beeldhouwer zich
stelt. Beeldhouwen en houtsnijden is een oud kunstambacht; deze vragen zowel
techniek als gevoel. Vandaar dat hete niet zo gemakkelijk aan te leren is. . De
vroegere gilde is wel haar macht verloren; het is een vertegenwoordiger van
eerder folkloristische gilde. Het houtbeeldhouwen, houtsnijden heeft niet
veel beoefenaars meer op professioneel niveau. De professionals, de
professionelen zullen weinig in een gilde zetelen: die hebben niet genoeg
vrije tijd. Portrettten worden eerst geboetseerd om het model te
bekomen. . Kunst is natuurlijk ook aan
de orde, het moet erop gericht zijn om artistieke beelden, skulpturen,
beeldhouwwerken voort te brengen; een element van het beeldhouwen. Ook het
restaureren van beeldhouwwerk, beelden, is belangrijk; het ambachtelijk,
technisch niveau is ook niet weg te denken naast het artistieke. Houten
portretten, boetseren, beelden, houtkunst sculpteert men in de houtsnijklas
aan de academie. De houtklas omvat nog een ander luik de hout meubeltechniek:
de houtrestauratie. . Naast de
houtklas is er ook de atelier steen - beeld: men beeldhouwt er in steen. Het
verschil zit hem in het materiaal waarmee men werkt. Het is wachten op onze
nieuwe academie waarin het atelier hout en het atelier beeldhouwen, steen -
beeld ondergebracht zullen worden. Dit
zal de avondcursus van de academie een nieuwe start geven met meer
mogelijkheden in verband met techniek.
Deze klas steen – beeld is een
uitvloeisel van de beeldhouwopleiding van de academie. De academie voor
schone kunsten Antwerpen DKO is befaamd voor zijn atelier beeldhouwen, steen
– beeld en hout- meubel. Het werken
met klei , tekenen, kappen in hout en steen vormt een beeldhouwer. Dit
onderwijs gaat daarover. De studenten krijgen de raad zoveel mogelijk te
beeldhouwen, en te boetseren om hun
artistiek kunnen te vergroten, hun ambachtelijkheid te vergroten, hun beitels
en gutsen te leren slijpen om ze scherper te krijgen. Structureel en
organisatorisch wordt de opleiding Steen - beeldhouwen ondergebracht bij de
opleiding Beeldhouwen. Het begrip zelf beeldhouwen laat iets vermoeden over
de afstand die er gegroeid is de laatste eeuwen tussen het creatieve moment
in het bewerken van steen en hout en het technische moment van de bewerking
ervan. Deze evolutie wordt uitgedrukt
in twee begrippen “ beeldhouwen “ en “ concept “. In feite is er echter een
zeer grote interferentie tussen de twee aspecten van deze activiteit: in het
verkennen van en het experimenteren met het uitdrukkingspotentieel dat in
steen en/of hout aanwezig is kan het beeldhouwen zich verheffen tot kunst. De
dynamiek, de inhoud en de vorm van de opleiding beeldhouwen wordt vooral
bepaald door het dynamisch balanceren tussen enerzijds de pool “ kunst “ en
anderzijds de pool “ ambacht “.Om een kunstwerk te creëren is het niet
noodzakelijk om het kunstambacht te beheersen. Dat kan zelfs een verstarrende
invloed hebben. Het is echter wel belangrijk om het ambacht te beheersen om
niet beperkt te zijn in de uitdrukkingsvorm als beeldhouwer. In deze
opleiding is het ambacht geen doel maar een middel. Dit is nodig om het historisch gegroeide
onderscheid tussen de“ artificiële “
en “natuurlijke” bewerkingen beter te kunnen onderscheiden en toepassen. Om
een beeld vorm te geven moet de student twee belangrijke beeldhouwtechnieken
leren beheersen. De profieltechniek van waaruit men via specifieke technieken
en vaardigheden een driedimentioneel beeld kapt zonder te beeldhouwen. Deze
profieltechniek, ontstaan door voorkappers is een techniek die we in de
cursus niet toepassen, omdat het de bedoeling is kunstenaars op te leiden en
geen voorkappers. De rotatie- of sfeertechniek is een vorm -,
beeldhouwtechniek die absoluut beheerst moet worden door een beeldhouwer. Om
een beeld te creëren worden daartoe opmetings- en sfeertechnieken aangeleerd,
beiden zijn beeldhouwtechnieken. Hierbij wordt al dan niet gebruik gemaakt
van de puntpasser om te beeldhouwen. |
|||
|
|||